Lähtökohtana työntekijöistä välittäminen

Posted on Posted in Johtaminen ja esimiestyö, Yhteisöllisyys

UPM Silvesta on Suomen suurin yksityinen metsätyöpalveluita toteuttava yritys. Se työllistää noin sata henkilöä, joista kymmenkunta on toimihenkilöitä ja loput metsureita. Lisäksi yrityksen palveluksessa on noin 70 itsenäistä yrittäjää. Organisaatio on täysin hajallaan ympäri Suomea ja työlle on tyypillistä, että työntekijät ovat yksin tai kaksin metsässä, eikä yhteenkuuluvuutta helposti synny. Yritys palkittiin vuonna 2015 Eteran työkykypalkinnolla ja palkinnon kriteerinä oli muun muassa se, että yrityksessä oli onnistuttu me-hengen luomisessa ja keksitty oivallisia ratkaisuja yhteishengen edistämiseksi. Palkintoa edelsi laajamittainen, useamman vuoden kestävä hyvinvointiprojekti, joka lähti liikkeelle siitä, että työntekijöillä oli huomattavan isot tuottavuuserot. Aika nopeasti todettiin, että käskemällä tehdä enemmän ei päästä kovinkaan paljon parempiin tuloksiin. Tärkeää oli lähteä tarkastelemaan tilannetta työterveyden, osaamisen, elintapojen ja asenteen näkökulmasta.

Perusajatuksena UPM Silvestalla on, että jokaisella työntekijällä on tunne, että heistä välitetään. Osana hyvinvointihanketta kehitettiin puhelimiin asennettava mobiilisovellus, joka toimii yhteydenpidon välineenä työnantajaan. Puhelimeen tulee tieto työtilauksista ja käytännössä kaikki tieto liikkuu sovelluksen kautta: kirjautuminen töihin, tuntikirjanpito ja valmiin työn kuittaaminen. Sovellus myös syöttää tiedot laskutukseen ja toimii samalla palkanmaksun perusteena. Mobiilisovellus paransi huomattavasti työturvallisuutta, koska se käynnistää hälytysjärjestelmän, mikäli kaverista ei kuulu mitään neljään tuntiin. Sovelluksen käyttöönotosta haastavaa teki se, että työntekijöiden keski-ikä oli 56 vuotta, joten kaikki eivät olleet kovin halukkaita opettelemaan uutta toimintatapaa. Vastustusta aiheutti myös pelko siitä, että työntekijöitä tultaisiin valvomaan tarkemmin. Osana työhyvinvointikampanjaa koulutettiin metsurivalmentajia, jotka toimivat tukihenkilöinä mobiilijärjestelmän käyttöönotossa. Heidän tehtävänään oli opastaa työkavereita sovelluksen käytössä. Vuosi sovelluksen käyttöönoton jälkeen se ei enää herätä keskustelua tai vastustusta.

Työntekijöistä huolehtiminen ilmenee mobiilisovelluksen ohella monella muullakin eri tavalla yrityksen toiminnassa.. Metsurivalmentajat toimivat tukena myös muiden hankkeen kannalta tärkeiden asioiden edistämisessä. Hankkeen aikana kiinnitettiin huomiota muun muassa elämäntapoihin, kuten uneen, ravitsemukseen, liikuntaan, tupakointiin ja alkoholin käyttöön. Työntekijöille julkaistaan sisäisessä verkossa kuukausittain yhteenvetoa ajankohtaisista asioista, palkkaus sisältää työn tekemiseen kannustavia yrityskohtaisia lisiä ja uusien, työturvallisten varusteiden kehittämiseen panostetaan. Lisäksi joka toinen vuosi järjestetään koko organisaation yhteinen työhyvinvointipäivä, johon kaikki kutsutaan. Aiemmin väkeä oli vaikea saada paikalla, mutta viimeisimmässä tilaisuudessa vain muutama oli poissa, ja hekin hyvästä syystä. Näiden lisäksi toimitusjohtaja kiertää operaatioiden omissa työhyvinvointipäivissä tavoitteenaan tavata jokainen työntekijä kerran vuodessa.

Osana hanketta kehitettiin esimiesten osaamista johtaa hajautettua työtä. Jukan mielestä esimiesten on tärkeää ymmärtää, ettei sähköpostijohtaminen riitä vaan henkilökohtainen kanssakäyminen kerran kuukaudessa on tärkeää ja puhumista ilman asiaakin tarvitaan. Tavoitteena on, että esimiehet kävisivät jokaisen työntekijän luona kaksi kertaa vuodessa, sillä se osoittaa työntekijän ja hänen työnsä arvostamista sekä mahdollistaa työn laadun seurannan ja palautteen antamisen. Palautteen antamisessa aiemmin oli haasteita, mutta nyt sekin on parantunut ja sitä annetaan työntekijöille tasapuolisemmin.

Me-hengen parantumisen yrityksessä näkee muun muassa siinä, että yhdessä tekemisestä on tullut lähtökohta. Metsureista esimerkiksi pyritään muodostamaan työpareja aina kuin mahdollista. Myöskään sisäisistä asioista ei purnata, vaan ”vihollinen” on yhtiön ulkopuolellla. Mobiilisovelluksessa toimitusjohtaja ja esimiehet näkevät metsurit kartalla ja tavoitteena on jatkossa, että myös metsurit näkisivät toistensa sijainnin. Paras mittari yhdessä tekemisestä on yhtiön tulos, joka on vuodesta 2012 lähtien ollut positiivinen ja yhtiön liikevaihto on kasvanut odotettua nopeammin. Toisaalta, kun yritys menestyy, voivat työntekijätkin yleensä hyvin. On tärkeää, että ihmiset voivat luottaa siihen, että töitä riittää.

 

Artikkelia varten haastateltiin toimitusjohtaja Jukka Koivumäkeä UPM Silvesta Oy:stä.

——————————————————————–

Piditkö tästä artikkelista?
Tilaa uudet artikkelit suoraan sähköpostiisi

——————————————————————-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *