Luottamus syntyy vuorovaikutuksen ja tekojen seurauksena

Posted on Posted in Etätyö, Johtaminen ja esimiestyö, Luottamus, Vuorovaikutus

 ”Etätyön johtaminen vaatii luottamusta. Minun on voitava luottaa alaisiin, että tehtävät tehdään eikä etämahdollisuutta käytetä väärin. Ja minun on oltava heidän käytettävissään, joko fyysisesti läsnä tai virtuaaliyhteyden kautta.” sanoo Liikenneviraston Jari Myllärinen Akavalaisen Etäjohtaja johtaa ihmistä -artikkelissa (16.8.2016).

Luottamus on tärkeä tekijä, jota rakennetaan ensisijaisesti vuorovaikutuksen kautta. Mikäli yhteydenpito on vähäistä, on vain vähän vuorovaikutusta ja vuorovaikutuksen vähyys helposti vaikuttaa yhteisöllisyyden kokemuksen vähenemiseen. Kun emme tunne yhteenkuuluvuutta, myös luottamus kärsii. Ja luottamusta tarvitaan puolin ja toisin.

 

Vuorovaikutuksella vähennetään etäisyyden tunnetta

Myllärinen toteaakin, että esimiehenä on oltava työntekijöiden käytettävissä – joko fyysisesti läsnä tai virtuaaliyhteyden kautta. Monet ajattelevat, että fyysinen läsnäolo ja kasvokkaiset keskustelut ovat tärkeitä. Siksi saattaa kuulostaa yllättävältä, että etäisyyden tunteen kokeminen ei aina johdu fyysisestä etäisyydestä. Hyvä yhteys esimiehen ja työntekijän välille, ja myös tiimin jäsenten välille, on mahdollista saada aikaan välimatkasta huolimatta; psyykkinen läheisyyden kokemus on siis paljon tärkeämpi.

Siksi itse korostan paljon vuorovaikutuksen tärkeyttä ja sitä, että esimiehen on oltava aktiivinen työntekijöihin päin. Se ei riitä, että on itse tavoitettavissa ja läsnä silloin, kun työntekijät rohkaisevat mielensä olla yhteydessä. Ja tarkoitan todella rohkaisevat, sillä etätyössä kynnys kysyä erilaisista asioista ja olla yhteydessä kasvaa, kun yhteydenotto edellyttää jonkin välineen, kuten puhelimen, pikaviestin tai sähköpostin käyttämistä.

Työntekijöihin tulee pitää yhteyttä ja olla kiinnostunut heistä. Mitä harvemmin esimies työntekijöitä näkee, sitä enemmän yhteydenpitoon on kiinnitettävä huomiota. Mikäli etätyö on satunnaista tai esimies näkee työntekijöitä työpaikalla viikottain, ei asia nouse niin merkitykselliseksi. Mutta etätyön ollessa enemmän sääntö kuin poikkeus tai esimiehen istuessa eri toimipisteessä kuin osa tiimistä, on hyvä erikseen suunnitella ja kalenteroida yhteydenpito eri työntekijöiden kanssa.

 

Luottamuksen tasot

Luottamuksen rakentamista usein pohditaan esimiehen ja organisaation näkökulmasta: voidaanko luottaa siihen, että työntekijät tekevättyönsä myös etänä. Yhtä lailla luottamuskysymys on tärkeä myös toiseen suuntaan: voinko luottaa siihen, että esimies ja organisaatio on tukenani ja tekee mitä lupaa.

Luottamuksen rakentamisessa apuna voi olla luottamuksen eri tasojen ymmärtäminen ja tarkastelu:

  • Osaamisluottamuksessa on kyse siitä, millaisena koemme toisen henkilön pätevyyden ja osaamisen. Luotanko siihen, että työntekijä osaa asiansa ja kykenee hoitamaan hänelle annetun tehtävän?
  • Sopimusluottamus syntyy siitä, että työntekijä tekee mitä lupaa. Se siis pohjautuu kokemushistoriaan ja vaikuttaa luottamukseemme siitä, hoituuko sovitut asiat jatkossakin.
  • Kommunikaatioluottamuksen rakentumisessa on taas kyse siitä, minkälainen toisen henkilön vuorovaikutus- ja toimintatyyli on: puhuttelenko toista niin, että hän voisi luottaa minuun. Osaanko vedota oikeisiin asioihin?
  • Asenneluottamus tarkoittaa esimerkiksi, että työntekijä voi luottaa siihen, että esimies ajattelee minun parastani ja tavoitteena on yhteinen hyvä eikä hän aja vain omaa asiaansa.

 

Kun esimiehenä pohdit, onko molemminpuolinen luottamus olemassa, voit myös pohtia asiaa luottamuksen tasojen kautta: missä luottamuksen lajissa luottamusta löytyy ja mistä sitä kenties puuttuu. Hyviä itsetutkiskelun paikkoja luottamuksen tasojen kautta on myös

  1. minkälainen olen luottamuksen rakentajana?
  2. miten itse luotan?

 

Toki on tärkeää, että esimiehenä voit luottaa työntekijöihisi. Muista kuitenkin, että viestit myös työntekijöille sitä, että luotat heihin. Luottamuksen kokemus vahvistaa luotettavuutta. Luottamus perustuu vahvasti vuorovaikutukseen: siihen mitä sanot ja myös siihen, mitä jätät sanomatta ja mikä välittyy eleistäsi ja ilmeistäsi.

 

 

***********************************************************************
Kaipaatko hyviä vinkkejä etäjohtamiseen?
Tilaa nyt syyskuussa ilmestyvä kirja
Etäjohtaminen – Tulosta joustavalla työllä
***********************************************************************

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *