Kannustava ja joustava työpäiväkokemus digitaalisessa työympäristössä parantaa työn tuottavuutta ja lopulta sitä, millaista palvelua asiakas saa.

Hyödynnetäänkö teillä etätyömahdollisuutta joulunpyhien ympärillä?

Posted on Posted in Etätyö, Toimintamallit, Yhteistyö

Joululomat lähenevät ja keskustelu etätöistä vauhdittuu organisaatioissa. Etätyö ei kuitenkaan joulunakaan tarkoita sitä, että toinen käsi olisi kiinni piparitaikinassa työn tuottavuuden kustannuksella. Päinvastoin, tutkimukset osoittavat, että etätyötä tehdessään useimmat työntekijät ovat jopa tehokkaampia kuin toimistotyössä.

Joulu tai ei, ihmiset arvostavat yhä enemmän omaa aikaansaa ja etätyö sopii mainiosti työelämän joustoksi, kunhan pelisäännöt ovat kunnossa. Me Cloudrivenillä uskomme, että kannustava ja joustava työpäiväkokemus digitaalisessa työympäristössä parantaa työn tuottavuutta ja lopulta sitä, millaista palvelua asiakas saa. Listasimmekin tässä kirjoituksessa kolme keskeistä etätyön teemaa, joihin törmäämme toistuvasti asiakastyössä.

 

#1 Työkalut kuntoon. Tiimien etätyön ei tarvitse tapahtua exceleillä

Työkalut ja yhteiset pelisäännöt ovat kaiken perusta. Esimerkiksi usein organisaatiolla käytössä oleva Office 365 tarjoaa liudan palveluita, joilla tehdä verkostomaista yhteistyötä ajasta ja paikasta riippumatta. Organisaation intranetia ja dokumentinhallintaa voidaan tehostaa ketterällä Yammer-viestinnällä tai Groupsien mahdollistamalla monipuolisella projektien hallinnalla.

Microsoftin marraskuussa lanseeraama Teams-palvelu sen sijaan vie tiimityöskentelyn uudelle tasolla ja laajentaa edellä mainitut palvelut sekä haastaa mm. Slackin monipuolisilla chat- ja tiedonjakotoiminnoillaan. Kokouksiin on edistyneemmissä organisaatioissa voitu liittyä jo vuosia Skypen tarjoamia sähköisiä kanavia pitkin. Ennen kaikkea etätyö ei ole vain tiedon vaihtoa exceleillä tai sähköposteilla.

 

#2 Etätyö ei ole vain organisaation sisäinen asia – kumppanit ja asiakkaat mukaan

Kun yritys luo omalle porukalleen käytännöt ja puitteet ketterälle työlle, niin miksei samaa sovellettaisi asiakkaiden ja kumppaneiden välisessä yhteistyössä. Edellä mainitut palvelut nimittäin laajentuvat yhtä hyvin myös näihin tarkoituksiin. Me itsekin hyödynnämme digitaalisia ratkaisuja verkostojemme yhteistyössä, joka on tehostanut kahdensuuntaista kommunikaatioita, tehnyt yhteistyöstä läpinäkyvämpää sekä vähentänyt f2f-tapaamisia, sähköposteja ja puhelinsoittoja. Kumppanit arvostavat tätä tietenkin yhtä paljon oman ajanhallintansa takia.

Yhteisissä työtiloissa voidaan siis esimerkiksi jakaa dokumentteja kaikkien näkyväksi yksittäin lähetettävien liitetiedostojen sijaan ja hyvien etäyhteyksien ja toimintamallien ansiosta jopa kokonaisia hankkeita voidaan toteuttaa kauempana oleville asiakkaillemme ilman kohtaamista kasvotusten kertaakaan. Myös projektikohtaisia ohjausryhmiä on korvattu asiakkaan ja toimittajan välisellä keskusteluryhmällä toiminnan läpinäkyvyyden ja ketteryyden tehostamiseksi.

 

#3 Kiinnostu, kokeile ja onnistu

Tänä päivänä etätyölle ”altistuu” lähes jokainen työntekijä, joka arvostaa omaa ajankäyttöään ja haluaa optimoida aikaansaamisen paikallaolon sijaan. Pieni kolmen kirjaimen etuliite ’etä-’ on kuitenkin herättänyt ilmiönä valtavan keskustelun sekä vastakkainasettelun perinteistä läsnätyötä vastaan, jota useat organisaatiot pitävät yhä ainoana oikeana ratkaisuna. Termi on mennyt jo alkujaan mönkään, sillä digitalisaation myötä etä ei enää tarkoita sitä, etteikö työntekijä olisi läsnä.

Organisaatiot, jotka pitävät yhä tiukasti kiinni toimistotunneistaan jäävät selkeästi jälkeen ketteryydessään, kun pitäisi nimenomaan luoda elinvoimaa. Tämä näkyy sekä sisäisessä toiminnassa, mutta myös siinä kuinka suhteita ja yhteisiä toimintamalleja ulkoisiin sidosryhmiin kehitetään tulevaisuudessa.

Kannattaa siis rohkeasti tutustua, mitä mahdollisuuksia juuri sinun organisaatiollasi on jo olemassa olevien palveluiden avulla. Valinnanvaraa moderneihin työtapoihin on paljon, joten asiantuntijat osaavat auttaa työkalujen käyttöönotossa ja parhaiden käytäntöjen skaalaamisessa. Toiminnan muutos edellyttää ennen kaikkea kiinnostusta ja rohkeutta kokeilla uusia tapoja.

Uskomme, että jouluna etätyön tekijöitä on liikenteessä tavallista runsaampi joukko. Haluammekin toivottaa joulun odotuksen ohella hyviä ja joustavia työpäiviä kaikille.

 

 

Asta Kiiski
Marketing Manager, Cloudriven

 

JP Wirta Cloudriven

 

JP Wirta
Head of Modern Work, Cloudriven

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *