Johtamisessa onnistuminen on todella pienestä kiinni

Johtamisessa onnistuminen on loppujen lopuksi kiinni yllättävän pienistä asioista. Vaikka teoriatasolla tiedetään, miten tulee toimia, jotta saadaan aikaan haluttu lopputulos, onnistumisen ratkaisee aina se, miten asia viedään käytäntöön. Kerron yhden tarinan johtamisen vaikutuksista motivaatioon.

 

Jari oli ehtinyt työskennellä uudessa työpaikassa noin vuoden verran, kun työn palkkausmallia muutettiin merkittävästi. Työ oli ollut alkuun todella palkitsevaa ja motivoivaa useastakin syystä. Yksi niistä oli suurempi vapaus hoitaa oma työnsä sieltä ja silloin, kun itse halusi. Vain tulokset ratkaisivat. Työn vapaus toki säilyi, kun palkkamallia organisaatiossa muutettiin, mutta koska malli käytännössä pienensi Jarin tuloja merkittävästi, se nakersi motivaatiota huomattavasti.

 

Kaikesta huolimatta hän päätti jatkaa työntekoa samalla tavalla kuin aiemminkin, mutta päätti olla ottamatta työstään juurikaan stressiä. Palkkauksen epäkohdat hän nosti esille esimiehensä kanssa muutamaan otteeseen, mutta ei nurissut niistä julkisesti organisaatiossa.

 

Kymmenen kuukautta myöhemmin esimies kertoi Jarille olevansa tyytyväinen hänen työnsä jälkeen ja siihen, että tulokset ovat kehittyneet tavoitteiden mukaisesti. Hän kiitteli myös siitä, että vaikka tiesi Jarin olleen tyytymätön nykyiseen palkkaansa, eivät hanskat olleet tippuneet vaan tulosta syntyi. Jari saikin lupauksen lisäyksestä palkkaansa, millä oli merkittävä korjaava vaikutus hänen motivaatioonsa. Työ alkoi taas tuntua hyvältä, ja hän päätti lykätä harkintaansa työpaikan vaihtamisesta.

 

Muutaman viikon päästä yrityksen kehittämispäivässä Jarin tehdessä illalla lähtöä kotiin, tuli esimies nykäisemään häntä hihasta ja pyysi juttusille. Jarin toivottiin käyvän useammin omassa toimipisteessään ja osallistuvan toimiston rutiineihin enemmän.

 

Pyyntö oli sikäli kummallinen, että koko organisaatiossa oli linjaus työskentelyn vapaudesta. Jokainen sai suunnitella omat aikataulunsa ja Jarin työ oli itsenäistä asiakkaiden kanssa tehtävää työtä, jossa tiimityöllä ei ollut minkäänlaista roolia. Jari oli aiempiin työpaikkoihinsa verrattuna juuri nauttinut tästä vapaudesta, koska pystyi organisoimaan omat työpäivänsä itselleen sopivaan rytmiin. Lisäksi työhön sisältyi paljon puhelimessa asiakkaiden kanssa asiointia ja hän koki sen vaikeaksi avokonttorissa, jolloin puhelintyöt hän mieluiten hoiti kotitoimistolta käsin.

 

Jari oletti pyynnön johtuvan muutamasta kollegasta omassa toimipaikassaan, jotka olivat hieman iäkkäämpiä ja tottuneet siihen, että työ tehdään toimistolla. Esimies ehkä huomaamattaan pyrki tässä miellyttämään pidempään talossa olleita ja vei viestiä eteenpäin. Hän ei ollut kuitenkaan ymmärtänyt tai kuullut, miten tärkeää Jarille tuo oman työn organisoimisen vapaus oli ja miten se vaikutti hänen työtehoonsa. Pyyntö oli myös ristiriidassa sen kanssa, että samaisessa kehittämispäivässä oli kerrottu, että etätyötä tullaan Helsingin toimistolla jatkossa lisäämään.

 

Jarin motivaatio sukelsi uudestaan. Häntä harmitti erityisesti se, että juuri kun hän oli löytänyt työhönsä uutta kipinää, vedettiin matto taas jalkojen alta. Hän halusi vain hoitaa työnsä mahdollisimman hyvin ja saada siitä asianmukaisen korvauksen.

 

Tarina on tosi ja osoittaa hyvin, miten pienistä asioista motivaatio on kiinni. Mielestäni Risto Siilasmaa sanoi eräässä seminaarissa erittäin hyvin: ”emme voi pumpata motivaatiota toiseen, mutta voimme antaa motivoitumiselle mahdollisuuden”. Kuten tarina osoittaa, voimme hyvin helposti myös tukahduttaa motivaation.

 

Esimieheltä vaaditaan herkkyyttä lukea ihmisiä ja tilanteita. Esimiehen tehtävänä toki on antaa tavoitteet ja seurata, että niihin päästään, mutta se ei vaadi ihmeellisiä taitoja ja voi olla, että jatkossa tämänkaltaisia tehtäviä saatetaan jopa automatisoida. Parhaimmillaan esimiestyö on tilanteissa, joissa poistetaan tai minimoidaan onnistumisen esteitä. Ja niissä tilanteissa emme voi käsitellä työntekijöitä massana, vaan yksilöinä, joilla jokaisella on erilaisia ajatuksia ja näkemyksiä. Tarvittaessa tehdään kompromissejä, mutta silloinkin keskustellen ja kuunnellen.

 

 Kaipaatko ideoita ja työkaluja parempaan johtamisen?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.