Johtaminen ja esimiestyöVuorovaikutus

Palautetta linjoja pitkin

Teksti: Pirkko Tavaila

 

Palautetta linjoja pitkin

Palautteen anto haastaa konkarinkin. Etäisyys tuo kommunikaatioon lisähaasteita, mutta toisaalta myös paljon mahdollisuuksia. Näistä kysymyksistä ja ratkaisuehdotuksista saattaa olla apua etätiimin arjessa. Lisävinkit toivotetaan tervetulleiksi!

 

  1. Miten rakennan sujuvan ja lisäarvoa tuottavan palautekäytännön?
  • Antamalla jokaiselle tiimin jäsenelle relevanttia palautetta säännöllisesti.
  • Sopimalla tarkasteluvälit. Kun arvioi virstanpylväitä, migromanageeraus jää pois.
  • Haastamalla oppimaan uutta ja auttamalla ongelmanratkaisussa.
  • Rakentamalla luottamusta ja olemalla kiinnostunut ihmisestä, ei vain työntekijästä.
  • Vaalimalla näköyhteyttä, koska ilmeet ja eleet kertovat enemmän kuin sanat.
  • Kääntämällä kritiikki toiveiksi ja tavoitteiksi.

 

  1. Miten vältän konfliktit, kun etäisyys aiheuttaa häiriöitä viestintään?
  • Hyväksymällä, että ihmisten välisessä kommunikaatiossa tulee väärinymmärryksiä. Ilmaise asiasi yksinkertaisesti ja tarkista, että sanomasi tulkittiin oikein.
  • Opettelemalla olemaan objektiivinen tunnemyrskyssä. Ihmiset käyttäytyvät välillä huonosti, koska loukkaantuvat, turhautuvat, kokevat riittämättömyyttä jne. Vastaiskun sijaan kannattaa vetää henkeä, hoitaa varsinainen asia pois päiväjärjestyksestä ja palata vasta lopuksi siihen millaiseen sävyyn toivot viestinnän hoituvan jatkossa.
  • Kehittämällä omaa viestintää yksiselitteisemmäksi ja kohteliaammaksi.
  • Olemalla aidosti läsnä. Jokainen haluaa tulla kuulluksi.

 

  1. Miten varmistan, että korjaava palaute lisää motivaatiota?
  • Olemalla kiinnostunut toisen näkemyksistä ja perusteluista.
  • Olettamalla, että kaikkeen on hyvä syy. Mikä sai hänet valitsemaan kyseisen lähestymistavan?
  • Uskaltamalla haastaa asiallisesti. Palautetilanne vaatii välillä rohkeaakin dialogia, jotta saavutetaan parhaat ratkaisut. Näkemyserot kuuluvat asiaan, kunhan ihminen pysyy koskemattomana ja molemminpuolinen kunnioitus säilyy.
  • Selkeä projektijohto ja vastuiden jako pitävät asiat vauhdissa. – Onhan kaikille selvää mitä heiltä odotetaan, milloin on seuraava tarkastuspiste ja kenellä on vastuu?
  • Sitoutunut ja työstään ylpeä tekijä saattaa tuntea olonsa haavoittuvaiseksi palautetta odottaessaan. Anna siis palaute rakentavasti ja kannustavasti.

 

Palautekeskustelun lopuksi kannattaa kerrata sähköpostitse mitä on sovittu. Näin vältetään virheelliset oletukset ja työ etenee.

 

Tutustu tekstin kirjoittajaan

Pirkko Tavaila

Etäjohtamisen valmentaja

  • 30 vuoden liiketoimintaosaaminen yhdistettynä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osaamiseen
  • Bisnesälyn ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin yhdistäminen menestystekijäksi
  • Johtamisen, tiimityön ja kukoistavan kulttuurin kehittäminen
  • Supervoimat: Etätiimien tiimikuiskaaja, aivosumun hälventäjä, suunnannäyttäjä

Valmennuskielet:

englanti, suomi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *